Subscribe

Minggu, 19 Juli 2009

Sastra Mandailing



Nama : SURYA HADIDI
E-mail : surya_hadidi@yahoo.com
Friendster : uya_so7@ymail.com
NB : Wajib tinggalkan pesan di halaman paling bawah
About Me






BAB I
PENDAHULUAN

A. Latar Belakang
Saotik sajarah ni suku mandailing, maso mandailing di jajah halak jepang. Taon 1942, tarjadi ma bahat parubahan social di hangoluan masyarakat mandailing. Contohnya masalah erosi pemahaman, penghayatan dohot pangalaman adapt istiadat mandailing.
Urang lobi 58 taon sampe sandari mur parah ma keadaan di kalangan generasi muda. Bisa didokon ngadong usaha na denggan dohot moral mur manipis.
Raso hasi soikotan, raso nakouman, raso holong, domu dohot semangat baen marsiopkopan mur manipis. Jadi mur mambaen mur siogoskon api di gurung-gurung nabo, walaupe na samarga hita markoum dohot marsisoikot
Suku mandailing intina di dokon ngadong ubah na songon eme na lambing.
Namun on sude insya allah mang bisa ma ita pature rap-rap harana pamarintahan di kabupaten mandokon angkon marmuju ma sudena hita dengan mulak tu pemahaman penghayatan dohot pangalaman tu adapt istiadat ta.
Di makalah on kan di bahas ato di caritokon saotik masalah adapt mandailing misalna di masalah marbagas ato na mambuat boru, pantun-pantun ni halak mandailing dohot carito na tenar di suku mandailing











BAB II
PEMBAHASAN

A. Adat Mandailing
Manurut di opung-opung ta adapt mandailing inda adat ni fe udal namun demokraks, bukti nai adong syarat mutlak baen raja-raja misalnya baen raja di somba di baran marsomba di bagasan.
Namun jujur ning hatobang mandokon najolo adat perkawinan ni adapt mandailing mur marosot harana bahat namamabe cara neotradisionalis dohot menggunaon alak upahan misalnya mahobar ato namangalobon hara-hara tai adong dobe na tetap dipertahonkon tentang adapt istiadat nai misalnya podanalima.
Untuk melaksanokon raso dong niroba system ni halak mandailing di baen dohot pangikutan tali darah misalnya di pertalian perkawinan di antaro mora, kahanggi dohot anak boru. System on didokon halak mandailing DAIRAN NA TOLU. Tujuan ni on sudena mambaen rasa holong niroha na markoum marsisoikotan.tai onsudena angkon di daohan sifat ni gut-gut
Di masyarakat mandarinh masalah partutoran dalam pelaksanaan olong, di mastarakat halak ni mandailing mandokon tukang, na manyapa dalam ni adat mandailing angkon mamboto hak dohot kewajiban dalam hal sekopana misalnya. Namunn sebaikna halak na di sapa nadikon tulang harus mambato namanyapai ia apakah bere atau baberenta atau anak borunia, on wajib doi mamparlakukan halak dengan cara mangelek mamaranak mamboru dan sebaliknya anak boru wajib muse pasanggap morana.
Pada dasarnys konsep ni adapt halak mandailing di dokon ombar do adapt dohot ugama .
On masude sakilas carito ni adat halak ni mandailing mudah-mudahan mangadariolong do mula atau bona ni adat. Olong maroban domu, domu maroban parsualian di ita sasudena, horas tondi madingin pir tondi marogi, mare ma hita ulaki pature sadt dohot ugarintas, songon na ni hagiotkon ni ompunta na parjolo sudut i.


B. Kebiasaan di adat mandailing
Dalam perkawinan
Di adat mandailing acara mambuat boru ata na marbagas di baen dohot kenduri, brasong namambuat boru dohot na giot marbagas indatola na samarga arena diyakini i didokon namaributo pala misalnya terjadi biasonya dikaluarkon non masyarakat pala in dah membayar utang ni ambeng ni adat.
Dalam acara marbagas pala dipestaon adong dei acara ni muda-mudi di adat mandailing na toguan masalah ni tolong menolong saidot di kenduri di baen muda-mudi haropkon dalam persiapan-persiapan misalnya dalam penyusunan panitia-panitia di dalam marmasalah mampature pelaminan dan lain-lain.
Biasonya pala dalam acara kenduri nai adong dei na marhata hata atau naming ngalehen obar di halak na kawin, marhaban, dohot mangulok ari.

Dalam kehidupan sehari-hari
Alak mandailing sangat kuat agamanya na masalah partutoran sangat di tiop. Dohot masalah marsitolongan misalnya dalam acara manyabi, namaninggal dohot na kenduri, alak mandailing na jegesan.

C. Carito dohot pantun na terkenal di mandailing
Carito si sampuraga ama na sangat terkenal harana sangat mambaen pelajaran di anak-anak ta. Carito si sampuraga mancaritokan tentang anak na durhaka di orang tua na harana ancit pambaen ni anak on tu umak na, allah mangutuk anak on manjadi aek na gurgur dohot amana milas.
Si sampuraga terletak di sirambar abajior, panyabungan, sandari mang manjadi tempat wisata.






Pantun na jot-jot di lantunkan anak bayo do hot anak boru di mandailing
Mula singkam burangna
Singkam muse ma tonas na
Mula songoni ni ayah na
Songoni muse ma anak na
Mula kehe tu gas-gas
Ulang lupa maridi di aek godang
Miula anak bayo dung mai bagas
Ulang lupa ji anak nantulang






















BAB III
PENUTUP

A. Kesimpulan
Jadi kesimpulan adat mandailing na toguan dohot ugama. Podanalima dohot dalian dalian natulo adalah system na ditoropkon togu halak ni mandailing. Partutoran dohon moral di junjung ginjat.

B. SARAN
Na dihoropkon angkon hita sebagai penerus generasi mur mar sihalongan so mur jeges parsualian di ita sasudena horas tondi madingin, pir tondi mmatogu mate ma ita uraki pature adat dohot ugarinta songon na ni bagiotkon hatobang sasudena.

HORAS MANDAILING

















DAFTAR PUSTAKA

Hatobangon ni adat
http://www.google.com



0 komentar: